måndag 6 juni 2011

Grattis du skamliga Sverige!

Helt seriöst..

Vad är Nationaldagen att fira?
Att vi är ett "I-land" med vacker natur och demokrati?
vad betyder det när vi blundar för det som faktiskt är verklighet här?
Så typiskt svenskt att blunda för det som är oss nära men vi vill ju såååå gärna skänka 100 kr i månaden till ett stackars barn i afrika..

När jag var liten så hade vi en kampanj i skolan för miljön..

Tänk Globalt
Agera Lokalt!
Borde det inte vara något vi gör även för Sverige, för alla som lever här?
Och inte bara bråka med rökarna? För rökningen känns som ett ganska litet problem när vi faktiskt har barn som växer upp i missbruksfamiljer eller hos en fosterfamilj som misshandlar dem..
Vi har barn som sover på gatorna, men att rökare slänger fimpar, är värre!

Sveriges Nationaldag är numera en röd dag, men vill vi hissa den svenska flaggan är vi rasister.
För i Sverige blundar vi inte bara för det som sker nära oss, utan vi skäms för vilka vi är.. Det är ju skamligt att vara svensk.

Vi gapar om att vi är en demokrati men blir förbannade om någon har en annan åsikt. Man får ju inte sticka ut ur normen..

Är detta vad vi ska fira?
Ska vi fira att Sverige är ett krigsneutralt land, som inte vill bli inblandade i krig men ändå skickar ut soldater, vapen och stridsflyg till länder där det är krig och sen sitter och gnäller om att våra soldater blir skadade?

Är det något att vara stolt över?

Nej för faan, hade jag varit norsk hade jag lätt målat mig i rött och blått den 17e maj, fast idag.. är jag bara irriterad över att det är en röd dag och allt är stängt. 

Den dagen det är okej att hissa flaggan, inte är skamligt att vara född i Sverige och prata svenska, tänker jag fira nationaldagen.
Den dagen Sverige kan se sina egna fel och brister och vi faktiskt är en demokrati, ska jag vara stolt svensk.

Men till dess är jag bara stolt över att jag inte är lika skamsen som er!

-Pumsemumsan-

Inga kommentarer: